وقتی می گوییم چامعه مهاجر ریشه در سرزمین مادری دارند همیشه معنای عاطفی یا فرهنگی این جمله مقصود ما نیست بلکه گاه مقصود مادی و عینی است، مثل همین که همیشه کاری هست در آن سو که باید انجام شود و ما دوریم و دستمان کوتاه. در این  مواقع دست به دامان دوستی یا آشنایی می شویم که به جای ما آن کار را انجام دهد و برای این هم  ناگزیر باید به آن شخص وکالت بدهیم.

برای ایرانیان  ساکن کانادا امکان  دادن وکالت از طریق سایت میخک وابسته به آدرس https://mikhak.mfa.gov.ir امکان پذیر است. در این  سایت ابتدا باید ثبت نام (sign up) کرد سپس وارد سامانه شد و آنگاه از روی گزینه های مربوطه وکالت نامه را تنظیم و بعد برای گرفتن نوبت امضای غیر حضوری به سامانه دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن به آدرس https://daftar.org مراجعه کرد. تنظیم و گرفتن امضای وکالتنامه ها و سایر  اسناد از طریق اپلیکیشن زوم انجام می پذیرد.

اینها که گفته شد شرایط شکلی تنظیم وکالت نامه در کاناداست از دیدگاه حقوقی موضوع جنبه مهم تری هم دارد که لازم است بدا توجه شود بعنی وقتی سندی حقوقی همجون وکالت نامه را تنظیم می کنیم بایستی ابتدا بدانیم،عقد وکالت ،به عنوان یک ترم حقوقی، چیست ، متوجه  باشیم که  چه چیز را وکالت می دهیم و  این وکالتی که  داده ایم چه تبعات احتمالی می تواند برای  ما داشته باشد.

قانون مدنی وکالت را عقدی تعریف کرده که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید. “نایب” ئر این  تعریف بدین معناست که ما وقتی به کسی وکالت در کاری  می دهیم  اراده، تصمیمات و امضای آن  شخص در حکم تصمیم و امضای خود ماست و به زبان ساده مثل این  است که خود ما آن تصمیم را گرفته ایم و آن سند را امضا  کرده ایم.  بنابراین هر تصمیمی که  وکیل ما  برای ما  بگیرد به طور کامل برای  ما الزام  آور است و این ماییم که مسئول  اقدامات وکیلمان خواهیم بود و اغلب حق اعتراض هم  نداریم.

 هر وکالت نامه نیازمند تهیه متن مناسب با موضوع مربوطه است. بدین منظور متن های پیش فرضی در  سایت میخک بارگذاری شده اند اما باید توجه داشته باشیم که این متن ها -جنانچه گفته شد- متن  پیش فرض هستند و بایستی مطابق کار مورد نظر تغییر یابند. در بسیاری از موارد این گونه متن ها حاوی اختیاراتی بیشتر از آنچه وکیل یا  کار ما نیازمند  آن است می باشند به عنوان نمونه شما قصد دارید به دوست خود وکالت دهید خانه  شما را در ایران برای شما بفروشد اما متن پیش فرض اختیار هبه (بخشیدن) یا صلح (انتقال به قیمت غیر واقعی) را هم به وکیل داده است و با این  ترتیب و با این  اختیارات گسترده، در صورت تخلف وکیل  ابطال اقدامات او بسیار دشوار خواهد بود.

مشکل دیگر متن های پیش فرض آن است که  اغلب به  صورت مجمل تهیه شده و  برخی اختیارات لازم  جهت انجام کار شما به وکیل نمی دهد  و کار در میانه راه متوقف خواهد ماند و ادامه کار نیازمند وکالت دیگر و صرف زمان و هزینه مضاعف  خواهد بود.

به هر روی همه ما تجربه امضای اسناد رسمی را داریم  و می دانیم در آخر کار نوشته درهم مفصلی را امضاء می کنیم که نه فرصت خواندنش را داشته ایم و نه متوجه معنای بسیاری از جمله های آن شده  ایم اما اگر یک  بار گذرمان به دادگاه بیفتد متوجه می شویم  که مشکلات  ناشی از امضای ناخوانده ها و نادانسته ها بسیار بیشتر از آن است که گمان  می کنیم.

عادل زارعی

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

Adel Zarei

Attorney at Law & Legal Consultant

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *