1. طلاق یا جدایی؟

معمولا در زبان  فارسی کلمه جدایی و طلاق  به یک معنا استفاده می شوند، مثلا وقتی می گوییم فلانی از هم جدا شدند، منظورمان این است که طلاق گرفته اند. اما این اصطلاحات در حقوق دارای معانی مختلفی هستند. جدایی (Separation) به معنای آن است که زوجین، زندگی زناشویی خود را از هم جدا ساخته اند. در حقوق ایران برای این وضعیت از ترم حقوقی (تفریق) استفاده می کنند. ترم حقوقی “جدایی” هم برای زوجینی که ازدواج رسمی کرده اند به کار می رود و هم برای  کسانی که ازدواج کامن-لا دارند اما طلاق فقط مختص کسانی است که رسما ازدواج خود را به ثبت رسانده باشند. با واقعه طلاق، زوجین به عقد رسمی ازدواج خود پایان می بخشند. در حقوق ایران امکان طلاق خارج از دادگاه وجود دارد، اشخاصی که طلاق شرعی گرفته باشند می توانند با طرح دعوای “اثبات واقعه طلاق” در دادگاه، طلاق خود را رسما ثبت کنند اما بر اساس قوانین طلاق کانادا، اگر شما ازدواج کرده باشید، زمانی ازدواج شما پایان یافته تلقی می شود که یه طور قانونی در دادگاه طلاق بگیرید.

لازم است بدانیم که دو نفر می توانند در حالت جدایی (separation) باشند اما به زندگی با هم زیر یک سقف ادامه دهند. به زبان دیگر صرف زندگی زیر یک سقف دلیلی بر عدم جدایی نیست، بسیاری از زوجین کانادایی، به علت مسائل مالی یا مصلحت فرزند مشترک، تا مدتها بعد از جدایی هم زیر یک سقف به زندگی جداگانه خود ادامه می دهند.

  1. آیا اشخاص خارجی می توانند در کانادا طلاق بگیرند؟

پاسخ آری است. عموما زوجینی که یک سال در کانادا زندگی کرده اند و حقوق کانادا ازدواج خارجی آنها را به رسمیت می شناسد، می توانند در کانادا طلاق بگیرند.

نکته بسیار مهم آنکه، همانطور که طلاق کانادایی برای کشور ایران ارزش حقوقی “به عنوان طلاق” ندارد،  در حقوق کانادا هم طلاق ایرانی، برای زوجین ایرانی که بیش از یک سال در کانادا زندگی کرده اند، از اعتبار لازم برخوردار نیست و زوجین مزبور بایستی برای طلاق کانادایی خود به دادگاه کانادا مراجعه کنند. بنابر این اگر زن و شوهر ایرانی -که یک سال یا بیشتر در کانادا ساکن هستند- طلاق ایرانی خود را بگیرند، همچنان در کانادا زن و شوهر فرض می شوند و بایستی برای طلاق کانادایی خود به دادگاه های کانادا مراجعه نمایند.

  1. انواع طلاق

در کانادا طلاق را از جهات مختلفی میتوان تقسیم بندی کرد به عنوان  نمونه طلاق را به دودسته زیر تقسیم می  کنند:

طلاق ترافعی (غیر توافقی) (Contested Divorce) و

طلاق غیرترافعی (طلاق توافقی)  (Uncontested Divorce).

  • در طلاق غیر توافقی، زوجین در مورد طلاق با هم توافق نرسیده اند. اختلافات آنها می تواند در مورد اصل طلاق یا در مورد شرایط آن باشد، شرایطی مانند: حضانت، نفقه و تقسیم اموال/بدهی و غیره. در این پرونده ها دادگاه در خصوص موارد اختلافی تصمیم خواهد گرفت.
  • در طلاق توافقی ، زوجین در خصوص طلاق و شرایط آن توافق می کنند و برای حل همه مسائل مربوط به طلاق خود یک توافقنامه جدایی (Separation Agreement) امضا می نمایند.
  1. زمینه های تقاضای طلاق در کانادا

طبق قانون طلاق (Divorce Act)، تنها یک دلیل معتبر برای طلاق وجود دارد و آن اثبات “نابودی ازدواج” (Marriage break down)  است. یعنی لازم است حداقل یکی از طرفین ثابت کند که رابطه ازدواج خاتمه یافته و قابل اصلاح نیست.

در حال حاضر سه دلیل قابل قبول برای اثبات این وضعیت وجود دارد:

الف: رابطه نامشروع: با شرایط زیر:

  • یکی از طرفین یا هر دوطرف در طول ازدواج مرتکب رابطه جنسی با شخص دیگری شده باشند.
  • پس از وقوع رابطه نامشروع و کشف آن، این عمل توسط طرف دیگر بخشیده نشده باشد، یا این زوج بیش از ۹۰ روز با هم زندگی نکرده باشند.

ب: آزار و اذیت: یعنی یکی از زوجین مرتکب بدرفتاری یا رفتار ظالمانه روحی یا جسمی با  طرف دیگر شده باشد.

ج: جدایی: یعنی اینکه  زوجین به  مدت یک  سال  از هم جدا  (Separate)زندگی کرده باشند.

  1. آیا پرونده طلاق الزاما نیاز به وکیل دارد؟

پاسخ منفی است. طبق قوانین طلاق کانادا، برای درخواست طلاق نیازی به وکیل ندارید، اما به خاطر داشته باشید که قانون خانواده بسیار پیچیده است. بهتر است برای این کار یک وکیل استخدام کنید، یا حداقل از یک وکیل بخواهید که پرونده شما را بررسی کند تا از حقوق خود محافظت کنید. چالش های زیادی برای حضور بدون وکیل (self-Representation) در دادگاه وجود دارد.

نویسنده:

عادل زارعی

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

Adel Zarei

Attorney at law and Legal Consultant

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *